Finansiering af Afviklingsformuen
Afviklingsformuen skal i perioden 2016 til 2024 opbygge en formue, således at den råder over finansielle midler, svarende til 1 procent af de dækkede indskud i institutter omfattet, af Afviklingsformuen.
Opbygningen skal, fordeles så jævnt som muligt over perioden, indtil målniveauet er nået. Det skal samtidigt ske med behørig hensyntagen til konjunkturerne og til den indvirkning, som pro­cykliske bidrag kan have på de bidragsydende virksomheders finansielle stilling.
I henhold til EU-Kommissionens delegerede forordning 2015/63 af 21. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU for så vidt angår ex ante-bidrag til afviklingsfinansieringsordninger sker finan­sieringen af Afviklingsformuen via et årligt bidrag. For små institutter fastsættes bidraget som udgangspunkt ved et administrativt fastsat bidrag, mens der for de større institutter beregnes et nøgletalsjusteret bidrag.
Såfremt formuen overstiger 1 procent af de dæk­kede ind­skud, op­hører bi­dragspligten. Modsætningsvis gælder, at såfremt formuen ikke er tilstrækkelig til at dække tab, omkostninger eller andre udgifter i forbindelse med afvikling af en virk­som­hed eller enhed, kan Finansiel Stabilitet opkræve ekstra­ordinære bidrag. Det ekstraordinære bidrag kan maksimalt udgøre tre gange det senest opkrævede årlige bidrag. Herudover har Afviklingsformuen mulighed for, i tilfælde af at der ikke er tilstrækkelige midler, at optage lån i markedet eller fra andre landes tilsvarende afviklings­finan­sieringsordninger. Finansiel Stabilitet kan desuden optage statsligt genudlån til brug for lånefinansiering af Afviklingsformuen.
Afviklingsformuen udgjorde ultimo 2022 6 mia. kr. mod et opgjort målniveau på 8,3 mia. kr. De seneste år er der obser­veret en årlig stigning i de dækkede indskud i danske pengeinstitutter.
I 2021 besluttede Finansiel Stabilitet derfor i lighed med tid­lig­ere år at fastsætte målniveauet på baggrund af en skønnet fremskrivning af de dækkede indskud frem mod 2024, hvilket indebar et højere sigtepunkt for størrelsen af Afviklingsformuen.
Denne praksis forventes fastholdt i 2023, hvilket indebærer, at der kan forventes en mindre stigning i bidraget for de omfattede institutter.
Finansiel status
Afviklingsformuens likvide formue udgjorde ved udgangen af 2022 i alt 6 mia. kr. Det påhviler Finansiel Stabilitet at sikre, at de disponible finansielle midler i Afviklingsformuen til enhver tid er proportionale med Afviklingsformuens potentielle for­pligtelser. I lighed med Garantiformuen er der i henhold til lov­giv­ningen fastlagt en overordnet investeringsramme som baserer sig på, at der skal investeres i likvide midler med lav risiko.
Anvendelsesområde
Finansiel Stabilitet kan iværksætte af­vik­lings­foranstaltninger efter lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, når følgende betingelser er opfyldt: (1) Finans­tilsynet har meddelt Finansiel Stabilitet, at virksomheden er nødlidende eller forventeligt nødlidende, (2) Finanstilsynet har meddelt Finansiel Stabilitet, at der ikke er udsigt til, at andre tiltag, herunder tiltag iværksat af den private sektor eller Fi­nans­tilsynet, inden for en passende tidshorisont vil kunne forhindre, at virksomheden må afvikles, (3) Finansiel Stabilitet vurderer, at afviklingen er nødvendig ud fra hensynet til offentlighedens interesse.
Når betingelserne er opfyldt, kan Finansiel Stabilitet bl.a. over­tage kontrollen med virksomheden, foretage et helt eller delvist salg af virksomheden, overføre hele eller dele af virksomheden til et datterselskab til Finansiel Stabilitet (broinstitut eller porte­føljeadministrationsselskab) eller nedskrive og/eller konvertere virksomhedens passiver.
I forbindelse med restrukturering og afvikling skal tab som udgangspunkt bæres i overensstemmelse med konkurs­ordenen. Der gælder desuden det princip, at ingen kreditor må stilles økonomisk dårligere, end vedkommende ville være stillet ved en konkurs.
Dette skal vurderes ved en efterfølgende uafhængig værdi­ansættelse. Hvis det vurderes, at der er kreditorer, som er blevet stillet ringere, har de krav på kompensation herfor fra Afviklingsformuen, jf. nedenfor.
Indskydere kan også blive berørt af restrukturerings- og af­vik­lings­for­anstal­tninger, men vil altid være sikre på at bevare deres indskud minimum svarende til Garantiformuens dækning.
Afviklingsformuen kan anvendes til at yde garantier og give lån mv. i forbindelse med anvendelse af restruk­turerings- og af-viklings­foranstaltningerne. Formuen kan også i særlige tilfælde anvendes til direkte at dække tab i virksomheden, når som ud­gangs­punkt mindst 8 pct. af virksomhedens forpligtelser og kapitalgrundlag er nedskrevet eller konverteret. Formuen kan i denne situation bidrage med midler, svarende til op til 5 pct. af virk­somhedens forpligtelser og kapitalgrundlag. Af­viklings­planerne ud­arbejdes dog uden at denne mulighed forudsættes.
Lovgrundlag
Lovgrundlaget for Afviklingsformuen og Finansiel Stabilitets restrukturerings- og afviklingsaktiviteter er lov om restruk­turering og afvikling af visse finansielle virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 24 af 4. januar 2019, og bekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2015 om Afviklingsformuen. Der er desuden udstedt en bekendtgørelse om afviklingsplanlægning og afvik­lings­beredskab, jf. bekendtgørelse nr. 2018 af 26. oktober 2021, samt en bekendtgørelse om Finansiel Stabilitets anvendelse af af­viklings­foran­staltninger, jf. bekendtgørelse nr. 822 af 3. juli 2015.
Lov om restruk­turering og afvikling af visse finansielle virk­somheder trådte i kraft d. 1. juni 2015. Loven er sat i kraft for Færøerne og Grønland henholdsvis pr. 1. januar 2018 og pr. 1. januar 2020.
Regelsættet gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 (BRRD) som ændret ved bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/879/EU af 20. maj 2019 (BRRD II). Med henblik på en ensartet anvendelse af regelsættet udsteder EU-Kommissionen delegerede rets­akter og gennemførelsesretsakter på området.
Finanstilsynet har den 11. august 2021 truffet afgørelse om, at Afviklingsformuen udgør en offentlig enhed efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRR), og at eksponeringer mod Af­vik­lings­formuen 0-vægtes i henhold til forordningens artikel 116(4).
Gå til indhold