Grønlandske institutter

Som følge af ikrafttrædelse af bekendtgørelse om Afviklingsformuen for Grønland er grønlandske institutter bidragspligtige på samme vilkår som danske institutter, der er underlagt Afviklingsformuen. Grønlandske institutter skal derfor indberette oplysninger til Finansiel Stabilitet til brug for bidragsberegningen til Afviklingsformuen i 2021.

Indberetningen til Afviklingsformuen og Garantiformuen er samlet i et fælles indberetningsskema.

Indberetningen til Afviklingsformuen og Garantiformuen vil foregå digitalt via SharePoint, hvilket er en online løsning, hvor instituttet har adgang til en mappe, som kun instituttet og Finansiel Stabilitet kan tilgå (Fortsat i Excel format).

1-3 medarbejdere vil blive oprettet som brugere og vil få adgang til SharePoint, hvor indberetningsskemaet kan tilgås og udfyldes.

Skemaet udfyldes elektronisk (Excel-format) direkte i SharePoint og eventuelle ændringer til indberetningen kan frem til fristen d. 1.februar 2021 indføres direkte i skemaet i SharePoint. Efter fristen vil skemaet blive låst for redigering og Finansiel Stabilitet vil herefter fastsætte det årlige bidrag administrativt. For at få adgang til SharePoint bedes instituttet udfylde et skema, som kan findes her: (bilag 1).

Revisorerklæringen kan for de institutter, som er omfattet af både Afviklingsformuen og Garantiformuen, afgives som én erklæring. Såfremt der afgives en samlet erklæring, skal erklæringen være underopdelt på henholdsvis Afviklingsformuen og Garantiformuen. Revisorerklæringen uploades i SharePoint senest d. 15. marts 2021.

Finansiel Stabilitet udsender oplysninger om årets bidrag for 2021 senest den 15. april 2021 med betalingsfrist den 30. april 2021.

Finansiel Stabilitet har fra Finanstilsynet indhentet en række af de oplysninger, som skal benyttes ved indberetningen. Oplysningerne vil være tilgængelige i SharePoint. Finansiel Stabilitet indestår ikke for korrektheden af data og det er således instituttets eget ansvar at sikre, at de oplysninger som i sidste ende indsendes til Finansiel Stabilitet, og finder anvendelse til brug for bidragsberegningen i 2021, er korrekte.

Eventuelle spørgsmål til ovenstående kan rettes til indberetning@fs.dk

Det er muligt at sende sikker e-post - dvs. signeret eller krypteret e-post til Finansiel Stabilitet.

Finansiel Stabilitet kan ikke hjælpe med teknisk support i forbindelse med afsendelse af sikker e-post. I stedet henviser vi til Nets DanID.