Gå til indhold

Aktiviteter varetaget på vegne af staten

BANKPAKKE-AKTIVITETER
Resultat i 2023
Bankpakke-aktiviteter udviste i 2023 et resultat på 197 mio. kr. (2022: 12 mio. kr.). Overskuddet kan primært henføres til en højere indskudsbevisrente i 2023. Forrentning af indestående i National­banken har således udviklet sig fra –0,6 % i første halvår 2022 til 3,6 % ultimo 2023. Renteindtægter fra Nationalbanken har på den baggrund bidraget til overskuddet i 2023 med 187 mio. kr. I 2023 er der tilbageført nedskrivninger på udlån og tilgode­havender for 77 mio. kr. sammenlignet med tilbageførelse af 59 mio. kr. året før. Driftsomkostninger var i 2023 på 39 mio. kr., mens de i 2022 var på 99 mio. kr. Omkostningsforbruget i 2022 var særligt påvirket af omkostninger til en række af de nu afsluttede ledelsesansvarssager.

Resultat for Bankpakke-aktiviteter

(mio. kr.)
2023
2022
Resultat før omkostninger mv.
159
47
Driftsomkostninger*
-39
-99
Tilbageførte nedskrivninger
77
59
Resultat af kapitalandele i associerede virksomheder
0
5
Årets totalindkomst
197
12
*Segmentets reelle driftsomkostninger udgjorde i 2023 39 mio. kr. (2022: 99 mio. kr.), idet 31 mio. kr. (2022: 30 mio. kr.) blev dækket af andre segmenter jf. note 2.
De enkelte Bankpakker indgår i resultatet på forskellig vis. Bankpakke I har fuld indvirkning på resultatet. Resultatet af Bankpakke III og IV (FS Finans I-IV A/S) indgår derimod kun delvist, idet også andre kreditorer har økonomisk interesse i afviklingsresultaterne, herunder Garantiformuen. I relation til Bankpakke III (FS Finans III og IV A/S) og Bankpakke IV (FS Finans I og II A/S) er det derfor kun en andel af ændringer i købesumsreguleringen, som påvirker resultat. Denne andel er bestemt som den del af de samlede simple, usikrede krav, der blev overtaget af staten via Finansiel Stabilitet.
Resultaterne for datterselskaberne FS Finans I-III A/S udviste i 2023 et samlet resultat på 55 mio. kr. før købesums- og medgiftsregulering. FS Finans I og II A/S blev i efteråret 2023 solvent likvideret. I den forbindelse blev der udloddet købesumsregulering til Finansiel Stabilitet og Garantiformuen på henholdsvis 15 og 31 mio. kr.
Samtidig med nedlukning af Finans I og II kunne det samlede regnskab for nedlukning af de to pengeinstitutter (Sparekassen Østjylland og Max Bank A/S) opgøres. I forbindelse med Finansiel Stabilitets overtagelse af henholdsvis Sparekassen Østjylland og Max Bank A/S blev de simple kreditorer fyldestgjort. Det resterende tab blev delt mellem Finansiel Stabilitet (Bankpakke-aktiviteter) og Garantiformuen.

Opgørelse af købesumsregulering

(mio. kr.)
Bankpakke-aktiviteter
Garanti­formuen
FS Finans I A/S
Indbetalt 2012
88
421
Udloddet 2021-2023
52
254
Tab
36
167
Dividende
95,3 %
95,3 %
FS Finans II A/S
Indbetalt 2012
822
911
Udloddet 2012-2023
287
319
Tab
535
592
Dividende
83,9 %
83,9 %
Dividenden i de to pengeinstitutter blev oprindeligt fastsat til ca. 75 % På baggrund af den endelige afvikling, så opnåede staten via Finansiel Stabilitet (Bankpakke-aktiviteter) og Garantiformuen i de to institutter en dividende på henholdsvis 95 % og 84 %.
I FS Finans IV A/S er der ingen købesumsregulering, idet divi­denden oprindeligt blev fastsat højere end der var dækning for. Det derved opståede tab er dækket af Garantiordningens Restruktureringsafdeling. FS Finans IV A/S fik i 2023 et under­skud på 2 mio. kr., hvilket forøger det samlede tab i Restruktureringsafdelingen til 503 mio. kr.
Balancen for Bankpakke-aktiviteter er ved udgangen af 2023 6,6 mia. kr. (2022: 6,5 mia. kr.). Ved udgangen af 2023 udgjorde udlån og garantier 134 mio. kr. (2022: 131 mio. kr.), finansielle aktiver 4 mio. kr. (2022: 13 mio. kr.) og ejendomme 11 mio. kr. (2022: 12 mio. kr.).

Hovedtal FS Finans I - IV

FS Finans I A/S (ophørt 2023)
FS Finans ll A/S (ophørt 2023)
FS Finans lll A/S
FS Finans IV A/S*
(mio. kr.)
2023
2022
2023
2022
2023
2022
2023
2022
RESULTAT
 
 
 
 
 
 
 
 
Periodens resultat
0
0
0
0
0
0
-2
5
Periodens resultat før købesumsregulering**
0
0
3
3
52
2
-
-
BALANCE, ULTIMO
 
 
 
 
 
 
 
 
Udlån
0
0
0
1
2
2
1
0
Øvrige aktiver
0
29
0
39
1.924
1.870
76
87
Aktiver i alt
0
29
0
40
1.926
1.872
77
87
Købesumsregulering
0
20
0
23
1.904
1.852
-
-
Andre hensatte forpligtelser
0
8
0
16
0
1
0
0
Øvrig gæld
0
0
0
0
21
18
39
43
Egenkapital
0
1
0
1
1
1
38
44
Passiver i alt
0
29
0
40
1.926
1.872
77
87
* Der er ingen købesumsregulering i FS Finans IV
** En væsentlig del af resultatet for FS Finans I-IV indgår i resultatet for FS koncernens to segmenter (Bankpakke-aktiviteter og Garantiformuen)
Øvrige områder
Gældsrådgivning til tidligere minkavlere
På vegne af staten oprettede Finansiel Stabilitet i 2021 en enhed, der foranlediger, at tidligere minkavlere, som er eller formodes at være insolvente efter at have modtaget erstatning og kompensation i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, kan modtage vederlagsfri gælds­rådgivning. Ordningen etableres for statens regning og risiko.
Ordningen vedrører gældsrådgivning til fysiske personer. Personer, der har en personligt ejet virksomhed, kan ikke modtage gældsrådgivning efter ordningen, medmindre den personligt ejede virksomhed er ophørt, og der således ikke udøves erhvervsmæssig aktivitet i virksomheden.
Ved udgangen af 2023 var ordningen ikke udnyttet.
Statsgaranti til ejendomskreditaftaler i landdistrikterne
På vegne af staten blev der pr. juli 2022 etableret en ordning om etablering af statsgarantier på en del af ejendomskredit­aftalerne i landdistrikterne. Formålet med loven er at skabe bedre muligheder for at finansiere boliger, særligt i land­distrikter, gennem en statsgaranti på den yderste del af boliglån for visse boligejendomme. Ejendomskreditgivere har efterfølgende haft mulighed for at indsende ansøgninger om statsgaranti til konkrete låneaftaler. Der var ultimo 2023 indgået 40 vilkårsaftaler med ejendomskreditgivere.
Målgruppen for statsgarantiordningen er forbrugere, der er vurderet kreditværdige, men som har vanskeligt ved at få boliglån pga. forhold vedr. ejendommens placering eller omsættelighed. Med en garantiordning løftes en del af risikoen ved boligfinansiering væk fra ejendomskreditgiverne og over på staten, så ejendomskreditgiverenes incitament til at låne ud til de omfattede boligejendomme forbedres.
Statsgarantiordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat. Ordningen etableres på statens regning og risiko, men Finansiel Stabilitet medtager i selskabets regnskab oplysninger om anvendelsen af ordningen, herunder oplysninger om modtagne garantiprovisioner og udbetalinger under garantierne.
Der var ultimo 2023 udstedt to garantier for samlet 966 tkr., medens provisionsindtægter for 2023 udgjorde 13 tkr.
Statsgaranti på lån til varmepumpe
På vegne af staten blev der pr. 1. april 2023 etableret en ordning om etablering af statsgarantier på lån til udskiftning af olie- eller gasfyr i landdistriktsområder uden for fjernvarme­nettet med en anden opvarmningskilde. Formålet med loven er at skabe bedre muligheder for at finansiere udskiftningen af olie- eller gasfyr med en varmepumpe i de tilfælde, hvor det kan være svært at optage lån på almindelige vilkår uden en statsgaranti.
Ejendomskreditgivere har efterfølgende haft mulighed for at indsende ansøgninger om statsgaranti til konkrete låneaftaler. Der var ultimo 2023 indgået 7 vilkårsaftaler med ejendoms­kreditgivere.
Målgruppen for statsgarantiordningen er forbrugere og andelsboligforeninger, der er vurderet kreditværdige, men som har vanskeligt ved at opnå finansiering til udskiftning af olie- eller gasfyr med en varmepumpe pga. usikkerhed forbundet med den varige værdi af deres ejendom. Boligejendommen eller andelsboligforeningen skal desuden være beliggende i et område, der ikke er eller har udsigt til at blive tilkoblet fjernvarmenettet. Med en garantiordning løftes en del af risikoen ved finansieringen væk fra ejendomskreditgiverne og over på staten, så ejendomskreditgiverenes incitament til at låne ud til de omfattede forbrugere og andelsboligforeninger forbedres.
Statsgarantiordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat. Ordningen etableres for statens regning og risiko, men Finansiel Stabilitet medtager i selskabets regnskab oplysninger om anvendelsen af ordningen, herunder oplysninger om modtagne garantiprovisioner og udbetalinger under garantierne.
Der var ultimo 2023 ikke udstedt garantier under ordningen.
Finansiel Stabilitet har i 2023 haft interne omkostninger i forbindelse med håndtering af ovennævnte garantiordninger for 1 mio. kr., der er blevet dækket via betaling fra staten.